Häng med oss på en tur på Åreskutan där vi tar oss runt både med lift och stighudar i jakten på de finaste åken. Det här är en perfekt tur för dig som har åkt baksidan och vill ta dig till ännu mer utmanande terräng eller vill få en överblick över Blåstensvalvet.
Åre är sveriges största och bästa (partisk?) skidort. Här kan man få ut 1000 fallhöjdsmeter, något som ingen annan skidanläggning kan erbjuda. Stora delar av Åreskutans bästa skidåkning ligger utanför skidområdet och lämpar sig ypperligt för enklare toppturer.
HUR GÖR MAN?
Detta är en tur som startar och avslutas i Åre by. Man behöver köpa liftkort då vi använder liftar. En av många bra saker med denna tur är att man kan förlänga eller förkorta turen så mycket man vill. Vi gjorde en ”klassiker” där vi maximerar skidåkning och minimerar höjdmeter på stighudar. En tur som de allra flesta kan klara av om man har någorlunda kondition och vädret är bra.
BRA ATT VETA
- Längd ca 2 timmar
- Höjdmeter 400
- Högsta punkt 1420
- Huså erbjuder transport tillbaka till Åre
TÄNK PÅ
- Kolla väderleksrapporten
- Besök lavinprognoser.se
- Ha koll på liftarnas öppettider
- Njut!
Under Åre Nivå 1 tar vi VM 8 upp till Olympiaplatån. Därifrån tar vi Gondolen upp till ”toppen” där vi tar på oss stighudar och går ca 30 minuter upp till Topptugan på Skutan (1420möh). Från Gondolen upp till toppstugan är ofta vägen pistad och man kan även köpa skotertolkning vissa dagar.
Vi stakar förbi toppstugan norrut. Efter ett par hundra meter kommer vi ha Blåstensvalvet på höger sida. Observera att första delen av valvet är mycket brant. Är du minsta osäker håll avstånd till kanten tills du känner att lutningen blir mer lagom.
I Blåstensvalvet kan du finna allt från riktigt brant åkning till fina fält att cruisa nerför. generellt är det betydligt mindre folk här än på baksidan.
FÅR MAN GÅ PÅ TUR I ETT LIFTSYSTEM?
Att gå på tur på Åre skutan kan vara lockande MEN vad bör man egentligen tänka på och vilka risker och faror utsätter jag mig för när jag går på tur i ett liftsystem?
NINA AF EKENSTAM
PISTÖR – SKISTAR ÅRE
När man toppturer i Åre befinner man sig emellanåt i ett liftbetjänat skidområde. Det är viktigt att vi alla förhåller oss till det på ett säkert sätt.
I skidbackarna är få utförsåkare beredda på att möta en gående skidåkare.
Likaså rör sig Pistörerna på skotrar och efter stängning arbetar pistmaskiner i området. Får man gå på tur i ett liftsystem eller vad gäller egentligen? För att lära oss mer om detta har vi gjort en intervju med Nina af Ekenstam som arbetar som Pistör i Åre.
UTRUSTNING
När man turar i och omkring ett skidområde kan utrustningen skilja sig åt en del. Exempelvis kanske man bara tänker sig en kort tur från en lift för att komma åt ett åk och sedan tillbaka. Eller så är man ute en heldag och då behöver man mer utrustning. Vi har packat för en heldag bortom liftarna.
I RYGGSÄCKEN
Hängde du inte med i filmen? Lugn! Vi kommer i nedan sektion skriva lite om varje del i hade med oss i ryggsäcken.
ETT MÅSTE
- TRANCIEVER– Viktigare än vilken modell du har är att du övar ofta med den du har, och att du har den med dig. Pieps Micro är liten och lätt med bra prestanda.
- SPADE och SOND – Se till att dessa är lätta nog för att du aldrig ska vilja lämna dem hemma, men funktionella nog för ett skarpt läge.
- RYGGSÄCK – Välj en med bra passform och lagom fördelning mellan funktioner och vikt. För att tura i ett skidområde brukar runt 25 liter räcka.
- HJÄLM– Lätt och ventilerande, annars är risken stor att den ligger hemma på hyllan. En klätter/skalhjälm är bra om du behöver ha den utanpå ryggan. Det är inte så kul att ta av sig mössan och sätta på sig en hjälm full med drevsnö i januari…
- STIGHUDAR – När man turar i och omkring ett skidområde kan stighudarna åka av och på många gånger. Så fullbreda hudar med spänne både bak och fram är bra.
- DUNJACKA – Inte bara för raster, om någon skulle skada sig kommer kylan snabbt och väntan kan bli lång innan hjälp kommer.
BRA ATT HA
- KEPS – I kombination med en buff funkar den året runt. Skyddar mot solen på de varma vårdagarna och skyddar mot snö och regn på de dåliga dagarna.
- SOLSTIFT– Kanske inte behövs alla dagar men är oumbärligt på våren.
- SNABBVALLA – både för hudarna och skidorna. Även om det bara sitter i ett åk så är det värt det när du lagt en timme på vägen upp och det är sugföre…
- GoPro – onödig men kul.
- KOMRADIO – I många delar av jämtlandsfjällen saknas mobiltäckning. Att slipa stå och skrika om hur föret var eller vilken sida klippan man ska åka så kan vara skönt.
- PANNLAMPA – Ibland tar en tur längre tid än planerat eller så behöver man starta tidigt.
- ENERGI – Välj vad du vill, lätt ätet är rätt!
- ”SURVIVAL KIT”
- Buntband
- Leatherman
- Säkerhetsnålar
- Tejp av olika sorter
- Repsnöre
- Tändare
- Ståltråd
- Kompass
- Smärtstillande
- Skistrap
- Toapapper
ÖVRIGT
- TERMOS – Alla dagar blir bättre med lite kaffe eller te. Just den här modellen från Thermos är oerhört lätt och enkel att dricka direkt ur.
- VATTENFLASKA – På vintern är en isolerad flaska toppen, den ser till att drycken inte blir för kall. Just denna är från Hydroflask. På våren är en vanlig softflask enkel och smidig.
- SOLGLASÖGON – Skyddar inte bara mot sol. På vintern kan ett par med ljusa glas ge skydd mot snödrev och kvistar när du vill ha något mer ventilerande än googles. Dessa ändrar sig efter ljuset och funkar både på en mulen tur i januari och en soldag i maj.
- HANDSKAR – Minst ett extra par. Att tappa en handske på fjället kan bli allvarligt. Ett par att gå uppför i och ett par att åka utför i kan vara bra.
- VINDJACKA – Ofta är en skaljacka för tät för att gå i men du behöver lite mer skydd än en fleece.
- BUFF – ungefär lika viktig som skidorna.
- BATTERILADDARE – laddar din mobil, Go pro, pannlampa och GPS klocka
VÄGEN DIT
Alla vägar bär till Rom, eller iaf till Åre. Känns inte som att en färdbeskrivning riktigt behövs. Till Åre är det enkelt att ta sig. Hit finns det både tåg och bra vägförbindelse. Vill man flyga är Frösö/Östersund flygplats bara en timme bort samt Trondheim ca 2 timmar bort.
För att nå starten på Åre – Nivå 1 använde vi oss av VM8:an och gondolen.